Leerkrachten uit Griekenland en Cyprus kwamen op werkbezoek bij de Huibersschool. De Huibersschool is naast een familieschool ook een Taalvriendelijke School. Hoe dat zo gekomen is én wat de bevindingen van de Grieks/Cypriotische delegatie waren lees je in deze bijdrage van meertaligheidscoördinator en schakelklas leerkracht Yvette van der Kolk.
Terugblik: aanwas van nieuwkomers
Enkele jaren geleden kwamen op de gezellige buurtschool de Huibers in Amsterdam Slotervaart steeds meer (tweede jaar) nieuwkomers. De school werd nog meer leerlingen rijker met diverse achtergronden. Met ons taalteam en, toen nog passend onderwijs coördinator van de ASKO en momenteel adjunct-directeur van de Taalvriendelijke basisschool St. Jan, Dieneke Blikslager, werd gesproken over deze nieuwe samenstelling op de Huibersschool. Met al wat de Huibers al aan expertise in huis had met betrekking tot meertalige leerlingen adviseerde Dieneke ons om deel te nemen aan het netwerk van de Taalvriendelijke School. Dit om nog bewuster stil te staan en ieder kind in zijn geheel te zien en over de taboes heen te stappen rond het negeren van de thuistaal.
Drie jaar later
Op de Huibersschool zal het je nu niet ontgaan dat er aandacht wordt besteed aan de thuistaal, dat er expertise wordt opgedaan met taalexperts van het ABC m.b.t. meertalig lesgeven, er vernieuwing is in taalmethodes en dat we kennis maken met andere talen en culturen. Het is een verrijking van ons onderwijs!
Vijf jaren taalplan: elke leerkracht meertalig expert
Ons vijf jaren taalplan heeft als ambitie om van iedere leerkracht een meertalige expert te maken en zo nieuwkomers al eerder te kunnen ontvangen en begeleiden. Dit met de achterliggende gedachten dat kinderen taalrijp zijn en dat een rijke taalomgeving het ontwikkelproces versterkt. Kleine veranderingen en door steeds vaker door een meertalige bril te kijken hebben er wezenlijk voor gezorgd dat de verbinding met de leerlingen en ouders is gegroeid op de Huibers, de Taalvriendelijke School. Op langere termijn hopen we dit ook in de onderwijsresultaten terug te zien.
Erasmus Inclusive School Hub
Dat de Huibers een perfecte locatie zou kunnen zijn voor de ‘Inclusive teaching training course’ van het Erasmus+ project ’Inclusive School Hub’ bleek voor de zomervakantie. Het Erasmus+-project (gefinancierd door de EU) heeft als doel de barrières voor inclusie van migrantenleerlingen op school te verminderen, waarbij de nadruk ligt op onderwijs, culturele bemiddeling, gezondheid en welzijn. Deelnemers aan dit project zijn de Rutu Foundation (de organisatie achter de Taalvriendelijke School), een school in Griekenland, een school op Cyprus en projectleider Dimitrios Vlachopoulus, hoofddocent Transformatie van (management)onderwijs aan de Erasmus universiteit. De Huibersschool deed met twee teamleden op uitnodiging van de Rutu Foundation mee aan een meerdaagse workshop welke plaatsvond op de Huibersschool.
Europese delegatie op de Huibersschool
Onderdeel van het project was een meerdaags programma, rijk gevuld met theorie maar ook interactieve momenten. Een rondleiding op de Huibersschool was daar onderdeel van. En wat was dat leuk om te geven! Wat voor ons als gewoon voelt werd opgemerkt door de gasten - leerkrachten uit Griekenland en Cyprus en het team van de Rutu Foundation. Zij zagen dat onze school een fijne, warme en rustige omgeving biedt vol taalvriendelijke onderdelen. Toevallig vond er op een van de dagen op school een optreden plaats van onze opera gastmuziekdocent wat resulteerde in een bijzondere muzikale omlijsting met ontroerend gezang van de leerlingen. Hoe leuk om als Griekse docent de Nederlandse taal ook muzikaal te mogen beleven!
Respect, openheid, verschillen zien: sleutel tot inclusief onderwijs
Veel gesprekken werden gevoerd over hoe moeilijk het is om helemaal neutraal te zijn maar dat respect, openheid en verschillen zien met als hoofdzaak hier aandacht aan te besteden de sleutel is tot inclusief onderwijs. Het delen van praktijkervaringen was leerzaam en Dimitri wist een goede sfeer neer te zetten. Het mag gezegd worden: eten, lachen en kletsen is ook onderdeel van het slagen van een project! Ook dat zorgde voor openheid en eerlijke feedback geven in verschillende ervaringsgerichte werkvormen kwamen. Ellen-Rose Kambel van de Rutu Foundation gaf een heldere uitleg over wat de Taalvriendelijke School inhoudt en hoe je dit zou kunnen vormgeven. Ze organiseerde ook een indrukwekkende en leerzame boottocht door Amsterdam, de ‘Black Heritage tour’. Hier deden we veel kennis op en het was heel indrukwekkend om te horen over de geschiedenis van Ellen-Rose haar eigen familie. De aansluitende gezamenlijke lunch op de Huibers, verzorgd door een Syrische cateraar, bracht veel gesprekken op gang.
Wereldburgerschap op de basisschool
We herkennen de gezamenlijke hobbels met meerdere culturen in een school en hoe je als docent met de uitdaging omgaat om wereldburgerschap te verwezenlijken. We hebben geleerd van en met elkaar. Het meedoen aan het Erasmusproject heeft het inclusief onderwijs zeker in beweging gebracht!