Brede ontwikkeling, duurzaamheid en verbondenheid. Belangrijke kernwoorden binnen de ambities van ASKO die samen de koers bepalen die we begin 2023 ingeslagen zijn. Een koers waar wij als ‘vers’ college van bestuur vorm aan mogen geven, samen met directeuren en alle medewerkers van ASKO. Ieder vanuit zijn eigen rol, met zijn eigen professionele achtergrond.

Terugblikkend op 2023 weten we dat we voor grote uitdagingen staan: met beperkte financiële middelen die - na beëindiging van het Nationaal Programma Onderwijs - weer in balans moeten komen met de rijksbekostiging, en een tekort aan bevoegde leerkrachten willen we kwalitatief goed onderwijs blijven bieden aan alle leerlingen in een complexe maar mooie grootstedelijke regio. Dat is onze maatschappelijke opdracht.

Samen betekent daarom dat we ons richten op het maatschappelijk belang en alle kinderen, en dat het belang van ASKO en de scholen van ASKO ondergeschikt is aan het maatschappelijke belang. Dat is soms lastig uit te leggen, want ‘ons’ belang en het belang van ‘onze’ leerlingen staat toch voorop? Wij zijn er van overtuigd dat het delen van schaarste betekent dat jezelf soms iets minder hebt waardoor een ander ook iets heeft. Zodat alle kinderen gelijke kansen hebben. Ongeacht hun achtergrond, afkomst, religie of de wijk waarin ze opgroeien.

asko

2023 was het jaar van elkaar leren kennen en de organisatie leren kennen met iedereen en alles wat daarbij hoort. 2023 was het jaar waarin we de verborgen gebreken van de organisatie hebben blootgelegd én het jaar dat we zagen hoe belangrijk samenwerken met andere besturen is om doelen te bereiken. We zijn er trots op dat in 2023 St. KBA Nw-West ons het vertrouwen gaf om vier scholen op te nemen binnen ASKO.
In het belang van de leerlingen van St. KBA Nw-West hebben we deze klus samen geklaard.

Inmiddels is het mei 2024. Zoals bij veel andere schoolbesturen is ook bij ASKO de broekriem aangetrokken. Wij beseffen dat scholen hierdoor voor een zwaardere opgave staan. Toch zijn we ervan overtuigd dat we met een onderlinge solidariteit en aanwezige kwaliteit op alle 35 ASKO-scholen goed onderwijs kunnen blijven bieden.

Willem Kuijpers
Steven Tan