Mirthe Stevens werkt bijna tien jaar op de Sint Janschool en noemt zichzelf een echte bovenbouwer. Naast leerkracht is ze schoolopleider. Haar ambitie: een verbindende en inspirerende schoolleider zijn. En ambitie juichen we toe bij ASKO!
De management-tak van het onderwijs trok Mirthe al een tijdje. Ze besloot haar ambitie voor te leggen aan haar directeur. “Ik was naast leerkracht al acht jaar schoolopleider. In die functie begeleid en coach ik studenten van o.a. PABO, HvA en ROC. Mijn directeur, Liza Huizer, zag mijn potentie. Samen met Bart Joosse, die nu directeur van de Admiraal de Ruijterschool is, heb ik de schoolleidersopleiding gedaan bij de Thomas More academie.”
Aan de slag met opgedane kennis
Na het afronden van de opleiding Schoolleider Basisbekwaam wilde Mirthe aan de slag met haar opgedane kennis. “Ik heb aangegeven dat ik me verder wilde ontwikkelen in het adjunct-schap en management.” Ook dit werd binnen ASKO goed opgepakt. “Ik kreeg de waardevolle kans om als adjunct-directeur ervaring op te doen in een school met een andere context. Op de Huibersschool draag ik nu bij aan verdere ontwikkeling en ondersteuning. Het is goed om in de praktijk te kunnen brengen wat ik tijdens mijn opleiding leerde. Ik vind het een waardevolle ontwikkeling dat stabiele scholen hun expertise inzetten om scholen in een andere context te ondersteunen. En vice versa: met wat ik leer kan ik de school waar ik al jaren werk weer verrijken.”
Uit je comfort zone stappen
Om haar ambitie kenbaar te maken moest Mirthe wel uit haar comfort zone stappen. “Ik werk jarenlang op de Sint Jan. In een veilige omgeving heb ik alle kansen kunnen benutten. Het delen van mijn ambitie en ook de opdracht op de Huibersschool vond ik best spannend. Het is heel waardevol voor mij dat ik nu op twee scholen werkzaam ben. En dat ik niet alleen sta. Liza Huizer en Dieneke Blikslager (directieteam van de St. Jan) fungeren als mijn klankbord.
Daarnaast voer ik elk half jaar een gesprek met het College van Bestuur. Die brede steun ervaar ik als zeer helpend. Intervisiegroepjes en expertisegroepen bij ASKO dragen bij aan het gevoel niet alleen te staan, kennis te kunnen delen. Bijvoorbeeld om te bespreken hoe adviesgesprekken in te gaan. Ik merk dat ik hierdoor sneller kan groeien in mijn rol.”
Gezamenlijk doel
Deel je ambitie. Kijk eerst wat je wil, ga je oriënteren. En ga vervolgens het gesprek met je leidinggevende aan. We hebben een gezamenlijk doel. We willen allemaal dat elk kind goed onderwijs krijgt van gemotiveerde leerkrachten en dat er sterke scholen zijn waarin elk kind zich optimaal kan ontwikkelen.
Het is misschien spannend om de eerste stap te zetten, maar alleen al door het aan te gaan leer je. Als ik kijk naar mijn volgende stap, wil ik de opleiding Vakbekwaam Schoolleider volgen bij de Thomas More academie en binnen de ASKO een fijne plek vinden om mijn rol als adjunct-directeur verder te ontwikkelen. Ik kijk er naar uit!”