• In de spotlight

Vorig jaar begon Kim Vermolen officieel als leerkracht bij IKC De Boomgaard. Hoe kijkt ze terug op haar eerste jaar als leerkracht? En wat gaat zij komend jaar doen? “Ik hamer flink op zelfstandigheid, maar zal in groep 4 wat coulanter moeten zijn.”

Hoe kwam je terecht bij De Boomgaard?

In mijn tweede jaar liep ik al stage op De Boomgaard. Dat beviel zo goed, dat ik de school heb gemaild of ik mijn LIO stage ook op deze school mocht doen. Direct gingen ze het gesprek met me aan, ze hadden gelukkig plek voor een LIO student!

En nu in vaste dienst, hoe is dat gegaan?
Na het afronden van mijn LIO heb ik aangegeven dat ik bij de school zou willen blijven werken, maar dat ik maar twee dagen beschikbaar zou zijn. Ik wilde namelijk de master forensische orthopedagogiek gaan doen. Roger (directeur De Boomgaard) en Julia (adjunct) vonden het leuk dat ik wilde blijven en vonden het ook prima dat het twee dagen zou zijn!

Hoe is dat, om nu als gediplomeerd leerkracht de groepen te draaien?
Afgelopen schooljaar stond ik voor groep 5. Tijdens mijn LIO stond ik ook al voor groep 5 dus de overgang van student naar leerkracht voelt heel natuurlijk. Tijdens mijn LIO deed ik zelf al veel en werd ik goed begeleid. En ik kon toen en kan nu nog steeds altijd terecht bij al mijn collega’s.

Wat vind je zo leuk aan De Boomgaard?
De Boomgaard is een hele leuke school. Heel divers, ook wat betreft de populatie. Het is echt een grote school, we hebben als IKC namelijk ook een interne BSO. Ik spreek niet iedereen regelmatig, maar wel zo nu en dan tijdens een vrijdagmiddagborrel. En laatst hadden we een IKC feest, waar alle werknemers bij aanwezig waren. Dan leer je de collega’s goed kennen. Er heerst hier echt een fijne sfeer.

Toch lijkt het me ook wel pittig, zo’n eerste keer zelfstandig..
Tijdens mijn LIO had ik een rustige groep 5, daar had ik echt geluk mee. In de huidige groepen vijf is het uitdagender, zowel op het cognitieve als op het sociaal-emotionele vlak. Aan een andere groep kinderen moet je anders lesgeven. Je past je lessen erop aan. Ik denk dat het elk jaar wel zo gaat zijn.

Wat doe je komend schooljaar?
Omdat ik mijn stage nog moet afronden voor mijn master werk ik volgend jaar weer twee dagen. Op school wordt er echt naar me geluisterd, ik mocht zelf aangeven welke dagen ik wilde werken. Dat is heel fijn.

Wat word je grootste uitdaging komend schooljaar?
Wanneer wordt dit gedeeld? Eind juli? Oh dan mag ik wel delen dat ik volgend jaar groep 4 ga doen. Dat is een nieuwe groep, ik stond niet eerder voor een groep 4, dus een nieuwe uitdaging. De Boomgaard is een Daltonschool. Ik hamer flink op zelfstandigheid, maar zal op dat gebied in groep 4 wat coulanter moeten zijn. Kinderen in groep vier hebben wat meer ruimte nodig. De taakbrief is in groep 4 nog zo klein, de zelfstandigheid kunnen ze dan nog niet aan. In groep 5 wordt er meer van ze verwacht.

En na het afronden van je studie..
..dan lijkt me een combinatie van voor de klas staan en werken in de jeugdhulp leuk.

Wat betekent ASKO voor jou?
Ik koos bewust voor ASKO in mijn studietijd. Ik had al gehoord dat de begeleiding op een ASKO school fijn zou zijn. En dat bleek zo te zijn. Ik vond de begeleiding van Hester (Edzes, o.a. Onderwijs & Ontwikkeling en Academisch schoolopleiderbij ASKO) heel fijn. De goede begeleiding is niet bij elk bestuur hetzelfde, ze zijn niet overal bereid om je te helpen zoals bij ASKO. De studiedag vond ik een onwijs leuke dag, ik heb die dag veel geleerd!

Wil je tot slot nog iets kwijt?
Ik zit heel goed op mijn plek. Shout-out naar De Boomgaard! Ik ben heel blij hoe het is gelopen, echt! Ik mag in mijn handjes knijpen dat het zo makkelijk ging. Dat je zo’n goede band opbouwt dat je na je stage er een Lio uit kan halen en dan ook nog een baan kan krijgen. Dat je er makkelijk inrolt. Bij andere besturen moesten sommige studenten heel lang solliciteren, het was een lang proces. Bij ASKO ging het heel makkelijk. Het is hier gewoon goed geregeld.

Volg jij ons al?

Volg ons op Linkedin