• Onderzoek

Binnen de ASKO wordt volop geleerd en samengewerkt om doelgericht de kwaliteit van ons onderwijs te verbeteren. Deze teams werken samen op schoolniveau en op bovenschools niveau. Hoe ziet dat er in de praktijk uit? Waaraan wordt gewerkt, hoe wordt samengewerkt en met wie? Leidt de samenwerking tot bruikbare kennis en concrete verbeteringen van de onderwijspraktijk? Iris de Boer is leerkracht groep 8 en onderzoekscoördinator bij De Archipel. De school heeft een leesclub jeugdliteratuur in het kader van onderzoek, waar verschillende scholen aan meewerken.

Kijken met kritische bril naar onderwijs

Naast dat ik met veel plezier voor de klas sta, ben ik dit jaar ook begonnen als onderzoekscoördinator bij De Archipel. Vanuit deze rol hoop ik samen met mijn collega’s met een kritische bril naar ons onderwijs te kijken, zodat we het beste kunnen bieden aan onze leerlingen.

NRO-onderzoek Lezen met begrip en betrokkenheid

Vanuit deze rol kreeg ik afgelopen schooljaar gelijk een mooie uitdaging: meewerken aan het NRO-onderzoek ‘Lezen met begrip en betrokkenheid’ bij de Werkplaats Onderzoek Amsterdam. In dit project worden concrete lesaanpakken en leesmaterialen ontwikkeld om het begrijpend lezen op basisscholen te verbeteren.

Samen met mijn themateam, bestaande uit leerkrachten van verschillende scholen, zijn wij op zoek naar aanpakken die bijdragen aan het creëren van een motiverende leesomgeving voor alle leerlingen. Hierbij focussen we ons op de leerlingen, leerkrachten én ouders.

Leesclub jeugdliteratuur

De leden van het themateam proberen op dit moment de eerste ideeën voor aanpakken uit op hun scholen. Hiervoor ben ik een leesclub jeugdliteratuur begonnen op mijn school. In samenwerking met IJburg boeken zorg ik elke maand voor een stapel nieuwe boeken. Voor de eerste leesclub had ik bijvoorbeeld alle nominaties en winnaars van de Woutertje Pieterse Prijs besteld, waaronder ‘Umbrador’ en ‘De jongen die van de wereld hield’. De boeken verdeel ik over mijn collega’s, waarna we deze tijdens de leesclub bespreken.

Resultaat motiverende leesomgeving

Het resultaat is vooral een enorm enthousiasme om meer te gaan lezen en nieuwe boeken te ontdekken. Dit enthousiasme slaat ook over op de kinderen: als jij als leerkracht in de klas moet lachen om een boek, is de kans natuurlijk groot dat een kind dat boek na jou wel wil lezen. Daarnaast zorgen we er samen voor dat het boekenaanbod op school uitbreidt en actueel blijft.

Werken bij ASKO

Denk je dat jij op je plek bent op een ASKO school? Bekijk onze vacatures!

Volg jij ons al?

Volg ons op Linkedin