Ilja Vos liep stage bij ASKO voor haar bachelor Pedagogische Wetenschappen aan de UvA. Haar focus lag op wereldburgerschap. Wat ze leerde, wat ze onderzocht én wat ze ASKO gebracht heeft vertelt ze zelf. En een van haar stagebegeleiders wil ook nog iets kwijt!
Ilja Vos over haar stage bij ASKO
Voor mijn bachelor Pedagogische Wetenschappen aan de UvA liep ik stage bij ASKO. Via Hester Edzes (adviseur Onderwijs & Ontwikkeling), die ik kende van de Universitaire Pabo en die voor zowel UPvA als ASKO werkt, kwam ik bij ASKO terecht. Mijn interesse ligt bij het vertalen van wetenschap naar praktijk. Na overleg met het leerteam Wereldburgerschap en Michael Oppatja (adviseur Onderwijskwaliteit) werd een passende stageopdracht gevonden.
Focus: wereldburgerschap
De focus van mijn stage lag op wereldburgerschap, naast taal en rekenen een van de basisvaardigheden in het basisonderwijs. Het leerteam Wereldburgerschap en O&O (Onderwijs & Ontwikkeling) wilden dit brede onderwerp graag meer afbakenen. Mijn opdracht werd het schrijven van een herziene definitie van ASKO Wereldburgerschap en het opstellen van succescriteria voor ASKO Wereldburgerschapsonderwijs.
Definities ASKO scholen burgerschap, wereldburgerschap, wereldburgerschapsonderwijs
Onder begeleiding van Michael Oppatja en Hester Edzes schreef ik drie nieuwe definities: voor burgerschap, wereldburgerschap en wereldburgerschapsonderwijs. Deze zijn gebaseerd op onderzoek naar de ASKO-werkwijze, beschikbare literatuur en gesprekken met schoolleiders en mijn begeleiders. Ik bezocht twee ASKO-scholen (de Admiraal de Ruyterschool en De IJsbreker) om te zien hoe zij wereldburgerschap implementeren en nam deel aan de overleggen van het leerteam.
Herziene definitie ASKO-wereldburgerschap
Het eindproduct is een document met de drie onderbouwde definities, plus voorwaardelijke en bestuurlijke succescriteria. Deze dienen als input voor de kwaliteitskaart Wereldburgerschap. De herziene definitie ASKO-wereldburgerschap wordt naar verwachting overgenomen door het bestuur, iets waar ik heel trots op ben.
Match met ASKO scholen
Mijn stage bij ASKO vond ik ontzettend leerzaam en leuk. De warme ontvangst en de nieuwsgierige houding van de collega's maakten het voor mij direct een match. Het was waardevol om twee begeleiders te hebben, waardoor ik verschillende perspectieven kon meenemen bij de vorming van het eindproduct. De bereidwilligheid van schoolleiders om mij te ontvangen en feedback te geven op mijn werk maakte dat ik mij gewaardeerd en serieus genomen voelde. Dat heeft mij enorm geholpen bij het onderbouwen van de definities en succescriteria. Mijn grootste dank gaat uit naar Michael en Hester. Door hun begeleiding heb ik veel van ASKO als organisatie en van mijzelf geleerd en hopelijk een relevante bijdrage kunnen leveren aan de kwaliteitskaart Wereldburgerschap.
Reactie van stagebegeleider
Hester Edzes, adviseur Onderwijs & Ontwikkeling bij ASKO: "We zijn blij met de inzet van Ilja. Inmiddels zijn de definities, die Ilja heeft voorgesteld, vastgesteld door het CvB en gepresenteerd aan de directeuren. De definities zijn, net als succescriteria, onderdeel geworden van de ASKO-kwaliteitskaart Wereldburgerschap. Daarmee hebben we een kader vastgesteld waarmee we op alle ASKO-scholen wereldburgerschap verder doelgericht implementeren."
Opdat alle ASKO-leerlingen groep 8 verlaten als wereldburgers (zie Koersplan)!