• Onderzoek

Met trots informeren we jullie dat ASKO twee primoren heeft aangesteld voor de komende vier jaar. Voor ons is dit een belangrijke stap om een betere verbinding met de wetenschap te leggen en de expertise die bij ASKO in huis is gerichter in te zetten. Daarmee beogen we de kwaliteit van het onderwijs voor alle leerlingen te verbeteren en de onderzoekende cultuur van ASKO te versterken.

De twee primoren zijn:

-Dieneke Blikslager, gestart als primor Meertaligheid

-Martin Bootsma, gestart als primor Effectief leesonderwijs & de systemische aanpak daarvan in de school.

Kracht van een primoraat

De primoren gaan werken aan het ontsluiten, ontwikkelen en onderzoeken en delen van wetenschappelijke kennis rondom hun expertisegebied. Ze gaan leidinggeven aan een primoraat. Dit klinkt misschien als een ingewikkeld academisch concept, maar het is juist een praktische manier om je onderwijs te verbeteren door gerichte, op bewijs gebaseerde vragen te stellen. De kracht van een primoraat zit in het feit dat je naast dat je theoretisch en wetenschappelijk onderzoek doet, de resultaten ook direct kunt toepassen in de dagelijkse onderwijspraktijk.

Inzet van primoren bij ASKO

We ambiëren met de inzet van primoren bij ASKO de wetenschappelijke kennis en de ontwikkeling van de onderwijspraktijk steviger te verbinden, uitgaande van het vakmanschap van de leerkracht. We denken daarmee ook een betere bijdrage te kunnen leveren aan de strategische samenwerking met de kennisinstituten.

Met de kennis die ontwikkeld wordt binnen de primoraten willen we – conform ons koersplan – dat de wetenschappelijke inzichten met betrekking tot meertaligheid onze klassen bereikt en dat de resultaten van de leerlingen op het gebied van lezen/geletterdheid verbeteren.

Volg jij ons al?

Volg ons op Linkedin