Michael Rack zocht voor zijn studie Helpende Zorg en Welzijn een stageplek en benaderde montessorischool De Regenboog. Op basis van zijn aansprekende mail en CV werd hij uitgenodigd voor een kennismakingsgesprek. Inmiddels begint Michael Rack aan zijn tweede stagejaar op de basisschool in Amsterdam-Zuidoost. Ditmaal voor zijn volgende studie: Onderwijsassistent. Een gesprek met een jonge en gepassioneerde aanwinst voor het onderwijs, die zich thuis voelt op De Regenboog!
Op LinkedIn deelt de 17-jarige Michael zo nu en dan waar hij mee bezig is en wat hem blij maakt. Waar zijn hart ligt is voor een ieder die hem volgt duidelijk: “Ik wil veel ondersteuning bieden in het onderwijs, vanwege lerarentekort, en de kinderen moeten er niet de dupe van worden.”
Vooropleiding Helpende Zorg en Welzijn
Michael: “Toen ik jong was wist ik al dat ik later activiteiten wilde doen met kinderen en hun emoties wilde leren herkennen. Om onderwijsassistent te worden had ik na het vmbo een vooropleiding nodig. Ik heb voor het niveau 2 diploma Helpende Zorg en Welzijn gekozen.” Michael lacht: “Die keus was niet zo moeilijk, want de andere studies waren Facilitaire Dienstverlening of Sport en Recreatie, en dat is niets voor mij!”
'Alle kinderen kennen me'
Na een snuffelstage op basisschool Mobiel en daarna een stage op de Van Houteschool, beide van Zonova, benaderde hij ASKO-school De Regenboog. “Het gesprek ging heel goed. We hadden het over montessorionderwijs, wat ik kon verwachten als ik stage ging lopen, bij wie ik stage ging lopen. En toen ik mocht beginnen maakte ik kennis met ALLE groepen, dus alle kinderen kennen me!”
Volgende studie: onderwijsassistent
Hij rondde zijn studie Helpende Zorg en Welzijn af en loopt dit schooljaar voor zijn volgende studie, Onderwijsassistent, wederom stage op De Regenboog. “Ik ben nu gekoppeld aan een leerkracht voor de hele onderbouw. Ik voel me betrokken bij deze school, in het hele gebeuren, en ik voel me thuis. Ook bij de kinderen, bij de collega’s! We lachen veel, maar zijn ook serieus.”
Over montessorionderwijs
Nu hij meer weet van wat montessorionderwijs inhoudt had hij zelf vroeger ook wel op een montessorischool willen zitten. “Kinderen hebben hier meer vrijheid in hun doen en laten dan op een reguliere school. Kinderen worden betrokken bij het leerplan. Ze mogen mee denken over wat ze gaan doen. Ik wou dingen vroeger zelf doen, maar dat was op mijn reguliere basisschool wat lastig. Dat zelf willen doen, zo ben ik nog steeds.”
Op naar de PABO!(?)
Wat hij ook zelf doet is het uitstippelen van zijn toekomst. "Mijn plan is nu om mijn huidige opleiding te gaan versnellen, zodat ik volgend jaar afstudeer om dan deeltijd de PABO te gaan doen." Het onderwijs is een hele enthousiaste, vrolijke, leergierige en ambitieuze kracht rijker!