Iris de Boer en Nora Aarendonk begonnen het afgelopen schooljaar als startend duo op basisschool De Archipel. Een bijzondere uitdaging, om linea recta na je opleiding samen voor de klas te gaan staan! Een uitdaging waar de twee vriendinnen ontzettend veel zin in hadden. Is het hen goed bevallen, hoe was de ondersteuning op school, wat hebben ze geleerd én wat gaan ze doen komend schooljaar?
Hoe is het schooljaar verlopen?
Tot de kerstvakantie hebben we samen voor de klas gestaan. Het was soms best pittig, alles was natuurlijk nieuw, maar het was vooral heel leuk om het samen allemaal uit te zoeken en te regelen. Naast vriendinnen werden we ook erg goede collega’s. Na de kerstvakantie is Nora in Stockholm gaan studeren om een aantal onderwijskunde vakken te volgen aan de universiteit daar, en is Iris een dag extra gaan werken.
Hoe hebben jullie de samenwerking ervaren?
Het was heel leuk om samen voor het eerst een eigen klas te hebben. We konden de taken goed verdelen en hadden allebei andere ervaringen uit vorige stages, waardoor we elkaar ook veel konden leren. We vulden elkaar goed aan en omdat we goede vriendinnen zijn verliep de samenwerking erg goed. We konden vanaf het begin heel eerlijk naar elkaar toe zijn.
Hoe was de ondersteuning vanuit school?
School heeft ons op verschillende manieren ondersteund. Zo heeft aan het begin van het jaar iemand meegekeken en geholpen bij het opbouwen van een positief klassenklimaat en hebben we hulp gehad bij het inrichten van een rooster in de combiklas. Gedurende de rest van het jaar hebben verschillende mensen in de klas geholpen met OGO (de Archipel is een school voor Ontwikkelingsgericht Onderwijs), het klassenklimaat en de klassenorganisatie.
Hoe kijken jullie terug op jullie eerste schooljaar?
Het eerste jaar is echt voorbij gevlogen. Het was een uitdaging maar overwegend vooral heel erg leuk en leerzaam. We zijn erg trots op hoe we dit als startende leerkrachten hebben aangepakt. We zullen het eerste jaar voor de klas niet snel keer vergeten.
Wat hebben jullie geleerd?
Een heleboel! Je denkt na alle stages dat je redelijk bent voorbereid op het draaien van een eigen groep, maar er komt veel meer bij kijken dan verwacht. Ook hebben we geleerd dat niet alles gelijk goed kan gaan als startende leerkracht. Fouten maken hoort erbij en daar leer je ook weer ontzettend veel van!
Wat vonden jullie het leukst?
Iris: Het contact met de kinderen en ouders, omdat je nu de ‘echte’ juf bent. Ik ontwikkelde een hele andere band met ouders en kinderen dan ik in stages ooit gehad heb.
Nora: De hechte band met de kinderen. Ik vond het erg moeilijk om afscheid te nemen van de groep. Ik denk dat je je eerste eigen groep voor altijd onthoud. Daarnaast was de samenwerking met een goede vriendin en collega heel erg leuk. We hebben elkaar nog beter leren kennen!
Wat gaan jullie komend schooljaar doen?
Iris: Ik ga nu op reis! Ik ga eerst 5 weken interrailen door Oost-Europa, en daarna 2,5 maand naar Nieuw Zeeland. Als ik terugkom in januari, ga ik weer werken op de Archipel en ga ik daarnaast een aantal vakken volgen aan de UvA zodat ik uiteindelijk de master Forensische Orthopedagogiek kan gaan doen.
Nora: Ik begin volgend jaar aan een master aan de Universiteit Utrecht; Youth, Education and Society. Deze master gaat dieper in op onderwijsbeleid en maatschappelijke opvoedingsvraagstukken. Daarnaast ben ik van plan om invalwerk op verschillende scholen te gaan doen in Amsterdam.