Bij ASKO ambiëren we een kwalitatief hoogwaardige, onderzoekende cultuur op alle ASKO scholen en in de gehele ASKO organisatie. Voor onze nieuwe school, Kindcentrum De Baanbreker, is de eerste stap richting de onderzoekende cultuur gezet. Directeur van deze school Evrim Uyar sprak deze maand met derdejaars studenten van de Universitaire Pabo van Amsterdam over haar school.
Onderzoekend leren
Op uitnodiging van Hester Edzes, academisch schoolopleider en onderzoekscoordinator ASKO, heb ik een inspirerende middag bijgewoond op de UPvA. Eén van de pijlers van Kindcentrum De Baanbreker is Onderzoekend leren. We hebben de dialoog gevoerd met de studenten in opleiding, onze toekomstige leraren, over wat onderzoekend leren voor hen betekent en welke vaardigheden dat eist van een leraar. Maar ook over hoe zij kinderen een onderzoekende houding aan kunnen leren. Welke goede voorbeelden hebben zij in hun stages op verschillende scholen al gezien?
Schoolleider als rolmodel
Ook hebben de studenten een profiel geschetst voor de schoolleider. Waar moet een schoolleider aan voldoen om deze pijler succesvol neer te kunnen zetten in de praktijk? Hoe kan een schoolleider rolmodel zijn voor het team, zodat het team enthousiast wordt en de visie gezamenlijk wordt uitgedragen?
Al met al een hele waardevolle en inspirerende middag voor mij als schoolleider, om een keer vanuit een ander perspectief het gesprek te voeren met onze toekomstige leraren.
Evrim Uyar (schoolleider Kindcentrum De Baanbreker)