Vorige week vond de zesde Onderwijstafel plaats, ditmaal op de Sint-Petrusschool in Diemen. Het thema van deze Onderwijstafel was het inzetten van talenten en uitdagende loopbaanpaden in het onderwijs. Erica Parlevliet, adviseur HRM, was aanwezig en doet verslag.
Marco Snoek gaf tijdens de zesde Onderwijstafel een inspirerende presentatie over het behoud van leraren in Amsterdam met als uitgangsvraag: hoe behoudt de leerkracht zijn passie en werkplezier. Zo gaf Marco aan dat we ons de vraag kunnen stellen wat we willen/verwachten van startende leerkrachten. Hoe laten we hen ontwikkelen tot de beste leraar. Dit in plaats van de verwachting dat als je net van de opleiding komt alles moet kennen en kunnen.
Loopbaanpaden
Ook kwamen verschillende vormen van loopbaanpaden ter sprake. Het “klassieke” denken binnen het onderwijs is een verticaal loopbaanpad, bijvoorbeeld van leerkracht – senior kleerkracht – bouwcoördinator – adjunct directeur – tot directeur, maar de meeste leerkrachten hebben hun passie liggen bij de leerling in de klas! Enkele voorbeelden werden aangereikt om als leraar je kracht te behouden, zoals; je blijvend ontwikkelen door bijvoorbeeld elke paar jaar een andere klas of andere schoolsoort, verschillende rollen in te nemen gedurende de loopbaan, je specialiseren of andersoortige taken er bij te doen. Deze zijn uiteraard te koppelen aan aanwezige talenten, kwaliteiten en interesses.
Inzetten van talent
Na de presentatie is in groepjes gesproken over hoe we (onze eigen) talenten kunnen inzetten, welke kansen zien we en waar zitten de knelpunten. Hierbij stellen we ons de vraag:
- Wat kunnen we zelf doen?
- Wat kunnen je collega’s doen?
- Wat kan je leidinggevende doen?
- Wat kan ASKO doen?
Onderwijstafel werkgeluk en vitaliteit
Het was een verrijkende avond. De volgende Onderwijstafel heeft als thema 'werkgeluk en vitaliteit'. Bij deze onderwijstafel gaan we dieper in op de onderwerpen waar je vast steeds meer over ziet en hoort, namelijk vitaliteit en werkgeluk. Wat maakt dat mensen vitaal en gelukkig werken. Hoe is dat voor jou? Op jouw school? Waar heb je zelf invloed op en wat kun je als team doen?
Aanwezigheid bij de Onderwijstafels is vrijwillig en staat open voor iedereen binnen de ASKO. Onderdeel worden van ASKO scholen? Kijk hier naar wat wij jou te bieden hebben!