1.1. Wij zijn ASKO

ASKO is een organisatie voor primair onderwijs in Amsterdam en omstreken. ASKO kent zijn oorsprong in het katholieke onderwijs, maar werkt tegenwoordig vanuit een brede levensbeschouwelijke basis. De 31 scholen van ASKO bieden in 2023 onderwijs aan ca. 10.000 kinderen met uiteenlopende achtergronden. De verschillen in herkomst, geloofsovertuiging, taal en cultuur van onze leerlingen beschouwen wij al rijkdom. Daarmee inspireren we en leren we van elkaar.

Onze missie

Logo ASKO SCHOLEN

Met onze missie ‘ASKO verbindt met aandacht & ambitie’ drukken wij uit dat wij in verbondenheid met elkaar, ons personeel, onze ouders en onze samenwerkingspartners, kwalitatief goed onderwijs verzorgen. ASKO doet recht aan diversiteit en bevordert doelgericht gelijke onderwijskansen voor alle leerlingen. Hiermee stimuleren we een duurzame samenwerking.

Koersplan 2023-2027

toekomst is nu

In 2023 heeft ASKO een nieuw koersplan opgesteld met de titel “De toekomst is nu”. Het koersplan speelt in op de veranderingen in de samenleving, in overheidsbeleid, in technologie, in media en in opvattingen over hoe we met elkaar onze maatschappij willen inrichten. En op het flinke lerarentekorten waar alle scholen mee te maken hebben. Deze ontwikkelingen vragen van ons om andere oplossingen en nieuwe wegen te vinden. Terwijl we de kwaliteit van het onderwijs hoog willen houden. We willen dat kinderen zich ontplooien kunnen blijven tot zelfverzekerde en weerbare volwassenen, die bewuste keuzes maken vanuit een positieve en open houding, hun idealen nastreven, hun talenten inzetten en geluk weten te creëren voor zichzelf én anderen.
Om dit te bereiken heeft ASKO drie ambities beschreven en bij elk van die ambities een aantal speerpunten benoemd. Dit zijn de punten waarop ASKO de komende jaren zijn energie gaat richten.

1. We garanderen brede ontwikkelingsmogelijkheden

Leerlingen hebben een goede basis om succesvol te zijn in het vervolgonderwijs en in de maatschappij.

• A. We behalen, meten en borgen ambitieuze kwaliteitsdoelen
    Over vier jaar:
    • Delen we inzichten en kennis, waarmee we leerlingen op een hoog niveau kunnen laten leren.
    • Wordt Kwaliteit van ontwikkeling op alle niveaus bijgehouden en gewaarborgd.
  • B. Alle leerlingen verlaten groep 8 functioneel geletterd
    Over vier jaar:
    • Verlaten leerlingen de school voldoende geletterd, mede doordat leraren hoge verwachtingen uitspreken en leerlingen inspireren tot leren.
    • Zijn leerlingen gemotiveerd om de woorden en begrippen te oefenen waarmee ze zichzelf versterken en ze ontvangen een kansrijk advies voor het voortgezet onderwijs.
  • C. Alle leerlingen verlaten groep 8 als wereldburgers
    Over vier jaar:
    • Zijn leerlingen zich ervan bewust dat er verschillende blikken op de werkelijkheid bestaan.
    • Voelen leerlingen zich gelijkwaardig, verantwoordelijk en verbonden ten aanzien van zichzelf, de ander en de wereld om hen heen.
    • Begrijpen leerlingen wat ze zelf belangrijk vinden en wat dat betekent voor anderen.
  1. We ontwikkelen op duurzame wijze

We blijven goed toekomstbestendig onderwijs bieden in Amsterdam en omstreken. Leerlingen kunnen daarmee bijdragen aan een duurzame, gezonde en rechtvaardige samenleving. We ontwikkelen duurzame oplossingen voor het lerarentekort.
    • A. We ontwerpen toekomstgericht onderwijs
      Over vier jaar:
      • Staan we open voor het doorbreken van traditionele vormen van onderwijs, zonder te tornen aan de kwaliteit van onderwijs.
      • Accepteren we dat niet alle lessen in het schoolgebouw worden gegeven en dat schooltijden anders worden ingezet.
    • B. Onze medewerkers zijn bevlogen professionals door duurzame inzetbaarheid
      Over vier jaar:
      • Waarderen leerlingen en hun ouders onze bevlogen professionals, die hun werk als inspirerend en zinvol ervaren.
      • Staan leraren open voor ontwikkeling en onderhouden goede relaties met leerlingen en collega’s.
  2. We versterken onszelf in verbinding met elkaar

We realiseren onze gedeelde ambities professioneel, saamhorig en solidair. We nemen verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van het werk en het succes van de ander.

Het koersplan van ASKO is opgesteld in samenspraak met schooldirecteuren, leerkrachten, (G)MR en ouders en met externe samenwerkingspartners. De volledige versie en de publieksversie van het koersplan is terug te vinden op de website.

Toegankelijkheid & toelating

Voor de scholen in de gemeente Amsterdam (tegenwoordig inclusief Weesp) hanteert ASKO het stedelijk toelatingsbeleid zoals dat is vastgesteld door het BBO (overlegorgaan van de schoolbesturen PO). Op zo'n 210 Amsterdamse basisscholen is er één systeem waarmee kinderen in Amsterdam voor groep 1 van de basisschool aangemeld en geplaatst kunnen worden.Het is erop gericht dat elk kind een gelijke kans heeft op een plek op een school in zijn eigen buurt. Meer informatie over het Stedelijk Toelatingsbeleid is terug te vinden in de schoolwijzer van Gemeente Amsterdam.

Voor kinderen die op latere leeftijd instromen, bijvoorbeeld na een verhuizing of anderszins een schoolwissel (zogenoemde zij-instromers), volgt ASKO de wettelijk voorgeschreven regels rond toelating. De gemeenten Diemen, Ouder-Amstel, Gooise Meren en Haarlemmermeer hebben geen specifiek aannamebeleid. Voor de scholen die daar gevestigd zijn, hanteert ASKO de wettelijk voorgeschreven regels.

1.2. Organisatie

Contactgegevens ASKO Scholen

Volledige naam: Amsterdamse Stichting voor Katholiek, Protestant-christelijk en Interconfessioneel onderwijs
Bestuursnummer: 41023
Bezoekadres: Anderlechtlaan 1, 1066 HK AMSTERDAM
Postadres: Postbus 87591, 1080 JN AMSTERDAM
Telefoon: 020 3013888
Mailadres: info@askoscholen.nl
Website: www.askoscholen.nl

Organisatie- en governancestructuur

ASKO is een scholengroep van 31 basisscholen in Amsterdam en in zes gemeenten in en rondom Amsterdam. In de bijlage is een overzicht van de ASKO-scholen opgenomen met leerlingenaantallen in 2023 en een prognose voor 2024 tot 2026. Alle scholen geven op hun eigen wijze vorm en inhoud aan waarden gedreven onderwijs en de identiteit van de organisatie. De scholen worden geleid door één of een team van directeuren.

Sinds 2022 heeft ASKO een two-tier board als bestuursmodel. Sinds begin 2023 heeft ASKO een tweehoofdig collegiaal college van bestuur (CvB) en een raad van toezicht (RvT) met vijf leden. Onder het college van bestuur ressorteren de directeuren van de scholen, de directeur van het bestuursbureau, de bestuurssecretaris en de controller.

Organogram van ASKO:

Afbeelding1.png

College van bestuur

Het college van bestuur vormt het bevoegd gezag van ASKO. Het college van bestuur bestaat uit twee personen: Willem Kuijpers, sinds 1 januari 2023 in dienst bij ASKO en Steven Tan, sinds 1 februari 2023. De bestuurders hebben onderling de portefeuilles en de aansturing van de schooldirecteuren verdeeld. Het college van bestuur werkt collegiaal, zonder voorzitter, en stuurt ASKO samen integraal aan. Het college van bestuur houdt zich aan de code goed bestuur van de PO-raad.

Het bestuur legt volgens een vaste cyclus verantwoording af over zijn beleid. Het bestuur stelt iedere vier maanden een actualiteitenrapportage op. Deze rapportage wordt gedeeld met de raad van toezicht, het directeurenoverleg en de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad. Ook de besluiten die het college van bestuur neemt, deelt het bestuur met de raad van toezicht en de gemeenschappelijke medezeggenschapsraad. Met het bestuursverslag legt het bestuur jaarlijks verantwoording af aan externe partijen.

Het college van bestuur heeft een besturingsfilosofie opgesteld. Deze besturingsfilosofie is vastgesteld met goedkeuring van de raad van toezicht en na positief advies van de GMR en het directie-overleg. Deze besturingsfilosofie vormt de basis voor het handelen van het college van bestuur. In aansluiting hierop heeft het college van bestuur het managementstatuut geactualiseerd. Een van de belangrijkste wijzigingen is de positionering van schoolleiders: met dit statuut krijgen zij een belangrijke rol in het bestuurlijke besluitvormingsproces (adviesrol). Na afstemming met en met positief advies van het directeurenoverleg, met positief advies van de GMR en na goedkeuring van de raad van toezicht heeft het college van bestuur het managementstatuut eind 2023 vastgesteld. Het aangepaste managementstatuut treedt in werking per 1 januari 2024.

Directeuren

Het college van bestuur heeft een deel van zijn bevoegdheden gedelegeerd aan directeuren. Zowel voor schooldirecteuren als voor de directeur bestuursbureau is deze mandatering vastgelegd in het managementstatuut. Grotere scholen hebben naast schooldirecteuren adjunct-directeuren aangesteld aan wie directietaken zijn gemandateerd. De directeuren leggen verantwoording af aan het college van bestuur, adjunct-directeuren aan hun eigen schooldirecteur.

Directeurenoverleg

De schooldirecteuren van ASKO vormen samen het directeurenoverleg (DO). Het DO komt maandelijks bijeen en richt zich op de periodieke voorbereiding, advisering en evaluatie van het beleid binnen de stichting, de kwaliteit en continuïteit van het onderwijs. Het DO besteedt ook tijd aan onderlinge kennisuitwisseling en intervisie. Adjunct-directeuren zijn uitgenodigd voor het directieoverleg, en hebben geen formele bevoegdheden en verantwoordelijkheden. Daarnaast komen directeuren iedere week bijeen voor werkzaamheden binnen leerteams, kennisdeling, intervisie en scholing.

Medezeggenschap

ASKO heeft een gemeenschappelijke medezeggenschapsraad (GMR) die bestaat uit acht leden. Vier leden vertegenwoordigen de medewerkers van ASKO en vier leden vertegenwoordigen de ouders. De leden vertegenwoordigen ieder een aantal scholen, zodat alle scholen van ASKO zijn vertegenwoordigd in de GMR. De GMR heeft medezeggenschap voor onderwerpen die de gehele stichting en alle scholen raken of een meerderheid van de scholen. De scholen en het bestuursbureau van ASKO hebben een eigen medezeggenschapsraad (MR). De MR-en hebben medezeggenschap voor onderwerpen die hun eigen school of het bestuursbureau raken.

In het Medezeggenschapsstatuut van ASKO zijn de taken- en verantwoordelijkheden van de medezeggenschapsorganen beschreven en de verhouding met het college van bestuur en directeuren. In de reglementen van de GMR en de verschillende MR-en is de werkwijze van (G)MR en bestuur of directeur vastgelegd en bijvoorbeeld de werkwijze bij verkiezingen.

1.3. Horizontale dialoog en verbonden partijen

De missie ‘Verbinden met aandacht en ambities’ is ook gericht op de horizontale dialoog en de samenwerking met andere partijen. Binnen ASKO verbinden leerlingen, medewerkers, ouders en andere (onderwijskundige) partners zich met elkaar. Ook de buurt, de stad, de samenleving en de wereld worden bij het onderwijs betrokken. Een mooi voorbeeld daarvan is de betrokkenheid van deze partijen bij het opstellen van ons koersplan.
ASKO voelt daarnaast de verplichting om actief bij te dragen aan de maatschappelijke opdracht in Amsterdam en randgemeentes, en wil impact hebben op de betreffende ontwikkelagenda’s. Vanuit dit bewustzijn werkt ASKO samen met een groot aantal partijen:

BBO

Het BBO is een vereniging van schoolbesturen van het primair onderwijs en het speciaal onderwijs in Amsterdam. In totaal zijn 40 schoolbesturen, openbaar en bijzonder onderwijs, lid van de vereniging. Het BBO werkt samen aan thema’s uit de strategische agenda, bijvoorbeeld het terugdringen van het lerarentekort, het stedelijk toelatingsbeleid, kansengelijkheid en aantrekkelijk werkgeverschap. ASKO is lid van de agendacommissie van het BBO.

Gemeenten

De 6 gemeenten waar ASKO scholen heeft zijn een belangrijke subsidieverstrekker op diverse terreinen en hebben zorgplicht over goede huisvesting van onze scholen. Maar belangrijker vindt het bestuur van ASKO de ‘educatieve agenda’, zijnde de paraplu van de samenwerking ten behoeve van de realisatie van de gezamenlijke maatschappelijke opdracht.

Samenwerkingsverbanden

In 5 samenwerkingsverbanden werken schoolbesturen samen aan het vormgeven van Passend Onderwijs. ASKO is door de geografische spreiding van de scholen, onderdeel van vijf samenwerkingsverbanden te weten: SWV Amsterdam-Diemen, SWV Amstelronde, SWV Unita, SWV Haarlemmermeer en SWV Waterland.

Opleidingscholen

ASKO werkt samen met een hogescholen en universiteiten voor het bieden van stage-plekken en het “opleiden in school”. De Hogeschool van Amsterdam (HvA), de UpVA (Universitaire Pabo) en de universitaire Educatieve Master Primair Onderwijs (EMPO) zijn de belangrijkste partners.

Innovatiepartnerschap Schoolgebouwen

Samen met vier andere schoolbesturen en de Gemeente Amsterdam werkt ASKO aan innovatieve onderwijshuisvesting voor Integrale Kindcentra in de gemeente.

Kinderopvang

De ASKO-scholen werken samen met verschillende kinderopvangorganisaties om de voor-, tussen- en naschoolse opvang te organiseren. Samen met maatschappelijke organisaties wordt ook samengewerkt aan voorschoolse educatie.

Klasse!

Met andere schoolbesturen samen leidt ASKO auditoren op die bij andere scholen zgn. Klasse! Audits afnemen. De audits zijn gericht op het monitoren en de doorontwikkeling van de kwaliteitszorg en kwaliteit van onderwijs.

1.3.1. Familiescholen

In het Koersplan is beschreven dat ASKO het concept “Familieschool” omarmt en op meerdere scholen wil realiseren. Met de Familieschool creëren de scholen meer kansengelijkheid voor kinderen die dat nodig hebben.

Logo ASKO familieschool

De Familieschool bij ASKO focust zich op 3 speerpunten:

• Rijke dag van het kind

Voor alle kinderen (ook die op de voorschool) bieden we een rijk en sterk activiteitenaanbod, binnen en buitenschools met toeleiding naar de wijk. We willen dat leerlingen hun leefwereld verbreden en hun talenten ontdekken. Zo versterken we het zelfvertrouwen van de leerlingen en vergroten hun netwerk, waardoor zij beter in hun vel zitten en zich beter ontwikkelen.
  • Ouder als partner

We willen het partnerschap tussen ouders, de school en de wijk versterken en intensiveren. Dit doen we door beter te communiceren met ouders en door ze actief te benaderen, betrekken en met ze samen te werken.
    Wij werken aan het kleiner maken van de kloof tussen school en thuis door de cultuur en talenten van ouders in de school terug te laten komen en ouders meer mee te nemen en te betrekken bij het onderwijs. Verder is er een kernteam met ouders die ouderactiviteiten en bijeenkomsten opzetten voor en met ouders, waarin o.a. aandacht is voor (opvoed)ondersteuning- en begeleiding, activiteiten in de wijk, de overgang van voor- naar vroegschool en de overgang van PO naar VO.
  • De basis van het gezin en de familie

We richten een Familieservicepunt op in school waar we ouders daadwerkelijk helpen en ondersteunen bij de problematiek waar zij mee te maken hebben. Dit doen wij samen met onze partners van het Buurtteam Amsterdam en het Ouder Kind Team. We ondersteunen ouders bij vragen over papier en geld en bij opvoedvraagstukken. Samen werken we aan een rustiger en stabieler thuissituatie, wat de ontwikkeling en kansen voor de kinderen ten goede komt.

Gezien het succes van de Familieschool op de Lukasschool hebben meerdere scholen van ASKO (en van KBA) dit concept omarmd en in schooljaar 2022/2023 gestart. Door het succes van deze aanpak heeft de gemeente Amsterdam besloten om subsidie te verstrekken voor circa 25 scholen in Amsterdam die ook Familieschool willen worden. Daarnaast hebben meerdere scholen de rijkssubsidie School & Omgeving ontvangen, die bijdraagt aan ‘de rijke dag van het kind’.

De ASKO (en KBA) scholen werken consciëntieus aan de eigen uitvoering van de Familieschool. Iedere maand is er een netwerkbijeenkomst waarin de schooldirecteuren elkaar inspireren en ervaringen uitwisselen.

Dit zijn de ASKO-Familiescholen in 2023:

subsidie.png

1.3.2. Onderwijs Netwerk Amsterdam

Onderwijs Netwerk Amsterdam (“ONA”) is een samenwerkingstraject van alle schoolbesturen uit Amsterdam en de gemeente met een tweeledig doel:

1.  Het verbinden van onderzoek en onderwijs, en specifiek de realisatie van ‘evidence informed’ werken, oftewel het realiseren van onderwijs conform bewezen wetenschappelijk georiënteerde onderzoeken.
  2. Het uitdragen van kennis en expertise op bestaande scholen naar andere scholen en het professionaliseren van leerkrachten.

Om dit te bereiken zijn ‘expertscholen’ aangewezen. Dit zijn momenteel 4 scholen in Amsterdam, waaronder de Alan Turing, die bewezen hebben evidence informed te werken én dit via seminars, trainingen en begeleiding over te dragen naar geïnteresseerde professionals en scholen.

Het bestuur constateert dat de trainingen succesvol zijn doch niet voldoende voor een goede implementatie op andere scholen. Het bestuur heeft daarom het leerteam Leesbegrip binnen ASKO opdracht gegeven om op meerdere scholen binnen ASKO het ‘evidence informed’ werken te doen realiseren. Daarnaast gaat de directie van de Alan Turing andere scholen hierin actief begeleiden, IKC Tuindorp is in 2024 de eerste.

In 2024 wordt dit programma geëvalueerd voor een volgende subsidietranche. De St. Jozef in Amsterdam heeft zich aangemeld mee te willen doen met een volgende ronde van extra aan te wijzen expertscholen.

1.4. (Voorbereiding) Bestuurlijke overdracht St. KBA Nw-West

In het laatste kwartaal van 2022 sloten ASKO en St. KBA Nw.-West een intentieoverkomst gericht op fusie in de vorm van een bestuurlijke overdracht van alle scholen en activiteiten van KBA, als bedoeld in artikel 56 van de Wet Primair Onderwijs. Aanleiding voor de fusie was het feit dat het door een dalend aantal leerlingen het voor KBA steeds moeilijker werd het onderwijs in stand te houden. Door de scholen door een bestuursoverdracht onder te brengen bij ASKO bleek dat wel haalbaar. Vanuit hun maatschappelijke opdracht besloten het colleges van bestuur een fusie te verkennen.

Een uitgebreide verkennings- en voorbereidingsfase tussen beide partijen resulteerde in een fusie-effectrapportage. Op basis van deze rapportage namen beide besturen, met goedkeuring van de raden van toezicht en een positief advies van beide gemeenschappelijke medezeggenschapsraden, in juni 2023 het definitieve besluit tot fusie per 1 januari 2024. De zomerperiode van 2023 is gebruikt om zoveel mogelijk de systemen van ASKO en KBA op elkaar af te stemmen, zodat de scholen van KBA – als ware onderdeel te zijn van ASKO - vanaf 1 augustus 2023 konden meedraaien in de ASKO-routines. Ondertussen werd op de achtergrond gewerkt aan het voorbereiden van het overzetten van de administraties en het aansluiten op ICT-voorzieningen (zie par. 2.4).

In het kader van de bestuursoverdracht van Stichting KBA Nw.-West aan ASKO zijn, na goedkeuring van de raad van toezicht, de statuten van ASKO aangepast per 1 januari 2024.

Met goedkeuring van DUO, Gemeente Amsterdam en NKSR kon de bestuursoverdracht per 1 januari 2024 geëffectueerd worden.

1.5. Klachten en vertrouwenswerk

Tevredenheid van leerlingen, ouders en medewerkers heeft ASKO hoog in het vaandel staan. Toch kan het zijn dat iemand niet tevreden is en daarover een klacht wil indienen. Daarover gaat ASKO dan graag in gesprek. We hebben de voorkeur voor een laagdrempelige klachtafhandeling. Daarom vragen we de klager zijn klacht in eerste instantie rechtstreeks te bespreken met degene over wie de klacht gaat. Mocht dat niet lukken of niet tot de gewenste oplossing leiden, dan kan de klager altijd terecht bij de schooldirectie. Mocht dat ook niet de gewenste oplossing bieden, dan kan de klager een klacht indienen bij het college van bestuur of bij de Landelijke Klachtencommissie (LKC) Onderwijs.

Interne klachten

Het overgrote deel van de ontevredenheidsmeldingen of klachten wordt opgelost op school. Iedere school heeft een contactpersoon aangewezen bij wie ouders en leerlingen terecht kunnen. In 2023 is er speciale aandacht voor de opleiding van contactpersonen geweest. Deze opleiding zal intern opgepakt worden onder leiding van de coördinator van ASKO-school, zodat het past binnen het brede thema veiligheid en aansluit bij de huidige regelgeving.

In 2023 heeft het college van bestuur van ASKO 28 klachten ontvangen. Eén klacht is ingediend door een medewerker, 22 klachten door ouders en zeven klachten zijn anoniem binnengekomen. Met uitzondering van de anonieme klachten, zijn alle klachten zijn door het college van bestuur in behandeling genomen.

Een derde van alle klachten (waaronder ook de anonieme klachten) betrof één school. Deze klachten hadden met name betrekking op de communicatie van de directeur. In overleg met de directeur heeft het college van bestuur maatregelen getroffen om de communicatie tussen directeur en ouders te verbeteren.
Andere klachten betroffen de volgende onderwerpen:

• Communicatie met ouders (14x). Het CvB heeft gesprekken gevoerd met ouders en directeuren over het afstemmen en verbeteren van de communicatie en de bereikbaarheid van directeuren. De klachten zijn afgehandeld.
  • (Niet) toelaten van leerlingen (4x). Het CvB heeft na hoor en wederhoor kunnen constateren dat de scholen het geldende toelatingsbeleid juist hebben toegepast.
  • (Niet ervaren) Sociale veiligheid (4x). In deze situaties is gesproken met beide partijen en is het gevoel van veiligheid hersteld.
  • Functioneren van medewerkers (3x). Waar het leerkrachten betreft, heeft het CvB de klachten teruggeleid naar directeuren. Zij hebben de klachten afgehandeld.
    In twee situaties heeft het CvB de klacht in behandeling genomen. Na hoor en wederhoor heeft het CvB geconcludeerd dat de klachten ongegrond waren.
  • Zorgen over huisvesting (2x). Het CvB heeft contact gehad met deze ouders over de situatie. De klachten kunnen niet geheel worden verholpen.

Op basis van de klachten besteedt het CvB extra aandacht aan het ondersteunen van communicatie door directeuren, bijvoorbeeld door leidraden of conceptbrieven aan te bieden.

Op een van de basisscholen is eind 2022 een klacht ingediend inzake vermeend grensoverschrijdend gedrag van een leerkracht. De commotie die hierdoor ontstond heeft ertoe geleid dat de raad van toezicht – in goed overleg met het college van bestuur – opdracht heeft gegeven voor extern onderzoek. De adviezen uit het onderzoek heeft het college van bestuur opgepakt en vertaald naar verbeterpunten. De verbeterpunten focussen zich op het evalueren en aanpassen van beleid rond (sociale) veiligheid.

Meldingen bij externe vertrouwenspersonen

ASKO heeft twee externe vertrouwenspersonen. Ouders, leerlingen en medewerkers hebben de keuze om een klacht in te dienen bij het college van bestuur of in contact te treden met een externe vertrouwenspersoon. De vertrouwenspersoon gaat samen met de melder en de school op zoek naar een oplossing. Mocht de oplossing niet naar tevredenheid zijn, dan kan de melder een klacht indienen bij het college van bestuur of de Landelijke Klachtencommissie.

De externe vertrouwenspersonen hebben 28 meldingen ontvangen over scholen van ASKO. 26 meldingen kwamen van ouders en 6 van medewerkers. De meldingen bij vertrouwenspersonen betreffen voornamelijk communicatie, onheuse bejegening en sociale veiligheid. Twee melders maakten zich zorgen over de onderwijskwaliteit.

Landelijke klachtencommissie

De LKC heeft twee klachten ontvangen over ASKO-scholen. Een klacht is in goed overleg opgepakt door de directeur. De klacht is afgehandeld naar tevredenheid van ouders. De andere klacht is na het indienen van het verweerschrift ingetrokken door de klager.